پله برقی چیست

پله برقی چیست و چطور کار می کند

,

پله برقی چیست،نوعی حمل و نقل عمودی است که به طور مداوم توسط یک موتور الکتریکی حرکت می نمایند. پله برقی در واقع دستگاه های مکانیکی هستند که از پله های یک تکه تشکیل شده اند و روی یک مکانیسم چرخش مداوم قرار گرفته اند. عملکرد پله های برقی برای جا به جایی افراد در سطوح مختلف طراحی شده است و سیستم دنده آن بسته به هدف فرمان،پله ها را بالا و پایین می برد. پله برقی اغلب برای حمل و نقل افراد در مکان های شلوغ استفاده می شود. با توجه به ارزش مراکز خرید و استفاده بهینه از فضای معماری ،این امکان را برای افراد فراهم می کند تا با استفاده از فضای کم تر و زمان انتظار بسیار کم تر بین طبقات حرکت کنند.

پله برقی چیست

الماس صنعت آرتا

پله برقی چیست ، عملکرد پله برقی:

پله برقی از طریق مکانیسم هوشمندانه و سیستم موتوری طراحی شده برای حمل و نقل کارآمد عمل می نمایند. ساختار آن شامل پله های متحرکی( استپ ) در حلقه پیوسته است که با یک سازه فولادی مقاوم پشتیبانی می شود.

موتورالکتریکی در انتهای بالا یا پایین نردبان قرار دارد و به زنجیر غلتکی متصل است که تمام طول نردبان را طی می کند. پله ها به زنجیر غلتکی متصل می شوند و در یک چرخه پیوسته حرکت می کنند و از طرف نردبان بالا می روند و از طرف دیگر پایین می آیند. زنجیر غلتکی از طریق یک سری قرقره حرکت می نمایند که به عنوان راهنما برای زنجیره عمل می کند و از حرکت نرم آن اطمینان می دهد. بیشتر پله های برقی دارای سنسورهای ایمنی هستند که هرگونه مانع روی پله ها را تشخیص می دهند و پله ها را برای جلوگیری از صدمات متوقف می کنند. علاوه بر این دارای سیستم ترمز نیز هستند و در مواقع اضطراری یا خرابی در موتورالکتریکی فعال می شوند. سیستم ترمز پله ها را متوقف کرده و در جای خود نگه می دارد.

به لطف زنجیر موتور الکتریکی که یک چرخ دنده را حرکت می دهد پله های برقی حرکت می نمایند. زنجیر به پله های نردبان متصل است . به این ترتیب موتور دنده را حرکت می دهد و پله ها حرکت می کنند. بنابراین وقتی یک پله به انتهای مسیر می رسد ،همان عملیات در زیر پله ها ادامه می یابد تا دوباره به بالا رسیده و افراد روی آن سوار شوند.

حرکت و سرعت پله برقی:

شتاب و سرعت پله ها می تواند زیاد باشد اما چون برای جا به جایی افراد بوده و ایمنی باید رعایت گردد . سرعت معمولا برای شیب کم تر از ۳۰درجه ۰.۷۵متر بر ثانیه  در نظر گرفته می شود. طول پله های برقی به مسافت و ارتفاعی که باید طی کند بستگی دارد .زاویه پله برقی به دو صورت ۳۰ و ۳۵درجه  می باشد. برای شیب بالاتر از ۳۰درجه سرعت اسمی ۰.۵متر بر ثانیه می باشد. عرض پله ها عموما در ۳ سایز ۸۰،۶۰ و ۱۰۰سانتی متر می باشد. سایز ۶۰برای قرار گرفتن یک نفر ،سایز ۸۰ سانت برای یک نفر و یک کودک وسایز ۱۰۰ سانتی متر برای عبور ۲ نفر است.

طراحی پله برقی

طراحی پله برقی

گنجایش وزنی:

ظرفیت وزنی پله برقی عاملی حیاتی در تضمین ایمنی کاربران است. پله برقی ها برای پشتیبانی از حداکثر بار خاص طراحی شده اند و باید با مقررات ایمنی مطابقت داشته باشد.

پله برقی چیست

پله برقی چیست

قطعات پله برقی:
  • هند ریل ها:قسمت کناری پله برقی است که شامل نرده متحرک می باشد و همزمان با پله ها حرکت می نماید. نرده دارای یک پنل داخلی است که معمولا از شیشه ساخته شده است. عناصر محافظ شامل صفحه پلت فرم است که نرده زیر را می پوشاند و سازه ای که وزن پله برقی را متحمل می گردد.
  • موتورخانه:در موتورخانه ، موتور و یک صفحه کنترل(تابلو برق)وجود دارد که وظیفه آن راه اندازی،حرکت و تامین برق می باشد.
  • واحد موتور:شامل موتور الکتریکی،ترمز الکترومغناطیسی ،تسمه و… می باشد.
  • زنجیر ها:وظیفه هدایت و انتقال انرژی هستند.
  • چرخ دهنده: پله ها توسط چرخ دنده به حرکت در می آیند.
  • ریل ها:برای هدایت پله ها و. واحد درایو نرده های متحرک است که باعث می شود نرده با همان سرعت پله حرکت نماید.
  • پله ها:سازه هایی هستند که افراد روی آن قرار گرفته و جا به جا می شوند.
  • موتورالکتریکی:هسته اصلی این سیستم موتور الکتریکی است.
عملکرد موتور الکتریکی در پله برقی:

موتورالکتریکی مراحل را از طریق یک سیستم انتقال و کاهنده ها به حرکت در می آورد در حالی که یک سیستم کنترل الکترونیکی بر عملکرد نظارت می کند. این کنترل نه تنها زمان بندی دقیق قطعات را تضمین می کند،بلکه ویژگی های ایمنی مانند ترمز اضطراری و تشخیص انسداد پله  را نیز در بر می گیرد.

  • زنجیر پله:در دو طرف پله قرار گرفته و آن ها را به هم متصل می نماید. زنجیر پله توسط چرخ دنده موتور هدایت می شود.
  • نرده:بالای پله برقی قرار دارد و به افراد کمک می کند تعادل خود را حفظ کنند.
  • سکوی بالا و پایین:سکوی بالایی محل ورود و خروج پله برقی است ،در حالی که سکوی پایینی جایی است که پله برقی در آن ختم می شود.
  • جعبه:سازه ای است که پله برقی را احاطه کرده و پشتیبانی و حفاظت را برای افراد فراهم می کند.
الماس صنعت آرتا

الماس صنعت آرتا

انواع پله برقی:

  • پله برقی مستقیم:رایج ترین نوع پله برقی هستند و در ساختمان های تجاری و ایستگاه های حمل و نقل عمومی استفاده می شوند و افراد را به صورت مستقیم از یک سطح به سطح دیگر منتقل می کنند.
  • پله برقی موازی:به پله برقی گفته می شود که در کنار پله برقی دیگر قرار دارد. هر دو در یک جهت و با سرعت یکسان حرکت می کنند. این پله ها ظرفیت را بخصوص در محیط های شلوغ مانند مترو افزایش می دهد و در هر واحد زمان می تواند افراد بیشتری را جا به جا نماید.
اجرای پله برقی

اجرای پله برقی

  • پله برقی متقاطع:نوع نسبتا جدیدی از پله های برقی هستند که به طور فزاینده ای در سراسر دنیا محبوب هستند. این پله برقی ها دارای دو راهروی متحرک هستند که در زوایای ۹۰درجه و در جهت مخالف ، یکدیگر را قطع می کنند و به مسافران اجازه می دهند به سرعت بین طبقات حرکت کنند. این نوع پله ها معمولا در مراکز خرید،استادیوم ها و … استفاده می شوند.
  • پله برقی تسمه ای:

    رایج ترین نوع پله برقی هستند و پله ها به شکل مستطیل چیده شده اند که لبه بیرونی هر پله کمی خمیده است. این طراحی به مسافران اجازه می دهدتا با خیال راحت در دو طرف کمربند بایستند. پله ها دارای سوراخ هایی هستند که کابل ها از یک سر به سر دیگر عبور می کنند و در هر انتهای پله برقی به موتورها متصل می شوند.

  • پله برقی قابل دسترسی با ویلچر:برای قرار دادن ویلچر و سایر وسایل حرکتی از جمله:عصا،واکر و … طراحی شده اند. این نوع پله ها در هنگام بالا و پایین رفتن متناوب هستند و به مسافرانی که وسایل حرکتی استفاده می کنند اجازه می دهد تا به طور مستقل از پله برقی بالا یا پایین حرکت کنند. پله ها در این نوع پله برقی عریض تراز نوع استاندارد آن هستند تا بتوانند ویلچر یا …در خود جای دهند. یک پلتفرم در بالا و پایین پله برقی در نظر گرفته شده است تا مسافران بتوانند مسیر را بدون پایین آمدن به زمین تغییر دهند.
  • پله برقی فضای باز:

    پله برقی بیرونی نوعی پله برقی است که در فضای باز نصب می شوند و خارج از ساختمان هستند. باید درنظر داشته باشیم که قطعات این نوع پله برقی باید از موادی باشد که در برابر باران، برف و آفتاب مقاومت بالایی داشته و به راحتی خراب و فرسوده نشوند.

پله برقی فضای باز

پله برقی فضای باز

  • پله برقی های منحنی:این پله ها دارای انحنا در طراحی خود بوده و در ساختمان هایی با طرح های پیچیده معماری که نیاز به انطباق با ساختار ساختمان است،اجرا می شوند.
  • پله های برقی دو شیب:این نوع پله ها شباهت زیادی به پله برقی های مستقیم دارند اما دارای دو بخش هستند که در شیب های مختلف حرکت می کنند .آن ها اغلب در ساختمان هایی با سطوح ارتفاع متفاوت اجرا می شوند.
  • پله برقی مارپیچی:همان طور که از اسمشان پیداست، شکل مارپیچی دارند و معمولا در ساختمان هایی با طرح های معماری جالب و خاص استفاده می شوند. اگرچه این نوع پله برقی ها جذاب هستند اما به دلیل شکلی که دارند دارای ظرفیت محدود می باشند.
پله برقی مارپیچی

پله برقی مارپیچی

  • پله برقی متحرک:پله برقی هایی هستند که به راحتی قابل جابه جایی و جداسازی هستند. آن ها اغلب در رویدادهای موقت مانند نمایشگاه ها اجرا می شوند.

حالت های مختلف عملکرد پله برقی:

برخی از پله برقی متوقف هستند و وقتی افراد روی آن سوار می شوند شروع به حرکت می کنند. به این دلیل که در هنگام اجرا از فتوسل مانند فتوسلی که در آسانسور است استفاده می شود،فقط عملکرد متفاوتی دارد. در آسانسورها وقتی پرتو نور فتوسل را قطع می کند درهای کابین باز می شود و در پله های برقی شروع به بالا و پایین رفتن می کندو برعکس این اتفاق می افتد.

نوعی دیگر از پله های برقی آهسته حرکت می کنند و هنگامی که ما از فتوسل عبور میکنیم سرعتشان بیشتر می گردد.

عملکرد پله برقی

ساخت پله برقی

عملکرد پله برقی ، طراحی پله برقی:

مهم ترین عامل موثر در طراحی پله برقی ساختار معماری ساختمان ،اندازه و مکان اجرای آن است. پس از در نظر گرفتن نواحی عمودی و افقی که پله برقی در آن حرکت خواهد کرد،طول پله مشخص می گردد. مناسب بودن زیربنای ساختمان و پشتیبانی از قطعات و اجزای سنگین مورد استفاده از نظر مهندسی بسیار مهم می باشد. در طراحی پله برقی ملاحظات وجود دارد .یکی از عواملی که بر طراحی پله برقی تاثیر گذار است،انتظارات مشتری می باشد.

ظرفیت بار روی پله برقی:

ظرفیت وزنی پله برقی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت است از:

  1. مدل
  2. طول
  3. ظرفیت بارگذاری پله ها
  4. استحکام اجزای مکانیکی

پله برقی چیست ، مزایای پله برقی :

  1. پله های برقی می توانند افراد بیشتری را نسبت به آسانسورها حمل نمایند.
  2. می توان آن ها به صورت جداگانه به بالا یا پایین و یا کنار هم قرار داد.
  3. صرفه جویی در زمان
  4. سرعت در جابه جایی افراد: پله های برقی معمولا به دلیل سرعت بالا در جابه جایی افراد مورد توجه افراد قرار می گیرد . زیرا مدام در حال حرکت بوده و مانند آسانسورها نیاز به انتظار برای سوار شدن نیست.
  5. کارایی بالا
  6. صرفه جویی در فضا نسبت به آسانسور
  7. در صورت خرابی می توان از پله برقی به عنوان پله معمولی استفاده نمود،برخلاف آسانسورها که در صورت خرابی استفاده آنها قطع می شود.
  8. مقاومت و دوام بالا
  9. بی صدا هستند
  10. طول عمر طولانی

معایب پله برقی:

  1. سرعت کم
  2. استفاده مشکل برای افراد سالمند و ضعیف
فروش پله برقی

فروش پله برقی

پله برقی چیست،کاربرد پله برقی:

  1. هتل ها
  2. مراکز تجاری
  3. پاساژها و مراکز خرید
  4. مترو
  5. فرودگاه
  6. ایستگاه قطار
نکات ایمنی برای سوار شدن پله برقی:
  • هنگام حمل بار سنگین باید مراقب باشید زیرا ممکن است سقوط بار شما به سایر افراد آسیب برساند.
  • از عصا،واکر و ویلچر برای سوار شدن بر روی پله برقی استفاده نکنید.
  • با پای برهنه سوار پله برقی نشوید.
  • لباس بلند و حمل وسایل باعث خطر در پله برقی می شود.
  • کفش های پاشنه بلند و پاشنه های نازک باعث زمین خوردن می گردد.
  • سالمندان و کودکان با حمایت شخص دیگر باید سوار شوند.
  • کیف های کوچک و دستی را روی ریلها قرار ندهید.
الماس صنعت آرتا

الماس صنعت آرتا

پله برقی چیست ، نصب و راه اندازی پله برقی :

پله ها در هنگام نصب معمولا به صورت یک تکه در می آیند و سپس توسط نصاب ، پله ها و نرده ها و سایر قطعات را مونتاژ می شود. پس از نصب و اجرا،عملکرد آن و همچنین دستگاه های ایمنی مختلف آن بررسی می شود. سپس کلیدهای پله ها تحویل داده می شود تا مسئولین بخش نگهداری و تعمیر بتوانند آن ها را فعال و یا غیر فعال نمایند.

الماس صنعت آرتا

الماس صنعت آرتا

پله برقی چیست ، نگهداری پله برقی:

نگهداری پیشگیرانه پله های برقی معمولا ماهیانه است و تمامی قسمت های نردبان باید چک شود. هم چنین عملکرد صحیح حرکت و روغن کاری آن بررسی می گردد. دستگاه های ایمنی مختلف در نصب نیز برای اطمینان از درست کار کردن آن ها باید بررسی گردد. اگر قطعه ای در وضعیت نامناسب باشد باید تعمیر و یا تعویض شود.

پس از نصب پله برقی توسط  شرکت الماس صنعت آرتا ، تکنسین ها موارد لازم جهت راه اندازی پله ها،خاموش کردن آن ها،جهت پله و …  را آموزش می دهند و در صورت بروز هرگونه خرابی یا مشکل،در اسرع وقت نسبت به رفع عیب آن اقدامات لازم را انجام می دهند.

 

1 پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *