آسانسور هیدرولیک چیست

آسانسور هیدرولیک چیست ، در حقیقت آسانسوری است که با استفاده از سیلندر هیدرولیک بالا و پایین می رود و برای انجام این امر به فشار و مقاومت سیال متکی است . هنگامی که سیلندر هیدرولیک فشرده می شود، انرژی به داخل سیلندر آزاد می شود. زمانی که آسانسور به آرامی آزاد می شود ،فشار از حالت فشرده خارج می شود . وقتی آسانسور دوباره پایین می آید ،به دلیل مقاومت سیال هیدرولیک (روغن) در سیلندر به آرامی کاهش می یابد .

 شرکت الماس صنعت آرتا

شرکت الماس صنعت آرتا

آسانسور هیدرولیک چیست ، نحوه کارکرد آسانسور هیدرولیک :

عملکرد آسانسور هیدرولیک بر اساس تئوری اصل پاسکال است. آسانسور هیدرولیک چیست ؛ به عبارت ساده،شامل انتقال یکنواخت انرژی از فشار اعمال شده برای حرکت آسانسور بسته به سطح ارتفاع است. در یک آسانسور هیدرولیک یک کابین مسافر توسط سیستم های هیدرولیکی که ازجریال سیال استفاده می کنند،جا به جا می شود. درحقیقت یک سیال هیدرولیکی که همان روغن است تحت فشار است و از پیستون برای فشار دادن آسانسور به سمت بالا استفاده می کند.

تعریف آسانسور هیدرولیک :

آسانسور هیدرولیک چیست ، آسانسورهای هیدرولیک با پیستونی کار می کنند که در داخل یک سیلندر قرار گرفته است. موتور الکتریکی وظیفه پمپاژ روغن برای حرکت آسانسور را دارد . در حالی که دریچه های الکتریکی پایین آمدن را کنترل می نمایند، پیستون به آرامی آسانسور را به حرکت در می آورد. این نوع آسانسور مناسب ویلا یا ساختمان هایی با ارتفاع کم هستند. در آسانسورهای هیدرولیک نیاز به موتورخانه در پشت بام نیست .

فروش آسانسور هیدرولیکی

فروش آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیک چیست

عملکرد بالا رفتن آسانسور هیدرولیک:

آسانسور هیدرولیک چیست ، پمپ و موتور،روغن را از شیرهای کنترلی که باعث رسیدن آن به پیستون می شود،به واحد هیدرولیک پمپ می کنند. هنگامی که یکی از شیرها باز می شود،روغن مسیری که کمترین مقاومت را دارد طی می کند و به مخزن باز می گردد. هنگامی که دریچه بسته می شود برعکس اتفاق می افتد. روغن باید به سیلندر برگرددو جمع شود . درست در اینجا فرآیند بالا رفتن رخ می دهد. زیرا فشار تولید شده پیستون را به سمت بالا هل می دهد.بدین ترتیب کابین بالا می رود .

آسانسور هیدرولیک چیست

آسانسور هیدرولیک چیست

آسانسور هیدرولیک چیست ،عملکرد پایین آمدن آسانسور هیدرولیک:

بدون اینکه سیستم کنترل سیگنالی صادر کند،کابین نمیتواند پایین بیاید. این باید توسط شیر ارسال و دریافت گردد. وقتی دریچه باز می شود به لطف وزن مسافرین،کابین و نیروی گرانش ، تمام روغن موجود در سیلندر به سمت مخزن مرکزی هدایت می شود. اجرای این مرحله پایین آمدن تدریجی را تضمین می کند. برای توقف آسانسور در یک طبقه،لازم است سیستم کنترل ،شیر را ببندد. آسانسور های هیدرولیک هنگام پایین آمدن نیازی به روشن شدن موتور ندارد و این عمل موجب می شود که در مصرف برق صرفه جویی شود.

آسانسور هیدرولیک چیست ” آسانسور هیدرولیکی از قطعات مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است که امکان حرکت را فراهم می آورد.

<yoastmark class=

 اجزا آسانسور هیدرولیک:
  • موتور آسانسور:در سیستم هیدرولیک،موتور وظیفه تامین نیروی پمپ را با توجه به تعداد دور معینی در دقیقه برعهده دارد. انتخاب موتور با توان اسمی صحیح بسیار ضروری می باشد. مصرف انرژی وهزینه ،استفاده طولانی مدت از آسانسور عواملی هستند که در هنگام خرید موتور باید به آنها توجه داشته باشیم. سرعت آسانسور ،طول عمر و کیفیت آن تا حد زیادی به نوع موتور به کار رفته بستگی دارد. وظیفه موتور الکتریکی به حرکت درآوردن پمپ روغن هیدرولیک می باشد.
  • تنظیم کننده سرعت: اگر دستگاه فراتر از حد تعیین شده سرعت حرکت کند،این سیستم سرعت را کنترل می کند. تنظیم کننده سرعت در قسمت پایین آسانسور قرار گرفته است و هر از چند گاهی به دلیل فرسودگی نیاز به تعویض دارد.
  • شیرهای کنترل:سوپاپ ها نقش مهمی در تنظیم جریان روغن به سیلندر و از سیلندری که کابین را به کرحت درمی آورد ایفا می نمایند. سوپاپ ها امکان شروع آهسته حرکت،تراز کردن و توقف آسانسور را فراهم می آورند.
اجرای آسانسور هیدرولیکی

اجرای آسانسور هیدرولیکی

در صورت عدم وجود شیر کنترل چه اتفاقی می افتد؟

این امر سبب می شود که پس از روشن شدن موتور پمپ،کابین مانند یک موشک شلیک کند. هنگام توقف نیز همین اتفاق می افتد و انقدر تند و سریع توقف صورت می گیرد که ممکن است مسافران آسیب جدی ببینند.

  • کابین :جز اصلی آسانسور است.باید در نظر داشت که کابین عملکرد گسترده ای دارد که فراتر از آن چیزی است که در نگاه اول آشکار است.
ساختار کابین آسانسور هیدرولیک:

اساسا ساختار اساسی یک آسانسور از آلومینیوم،شیشه،فلزو فولاد تشکیل شده است و در انتخاب آن آزادی عمل زیادی نداریم. اما هنگام انتخاب کابین،دیواره ها،نورپردازی و…. طیف وسیعی از المان های مناسب وجود دارد. آسانسورهای شیشه ای به دلیل ظاهر زیبایی که دارند از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. کابین های داخلی با روکش چوب نیز طرفداران خاص خود را دارند. از یک طرف کابین فلزی به دلیل مراقبت آسان و ویژگی های مقرون به صرفه گزینه مناسبی هستند.

  • کاراسلینگ :کاراسلینگ فریم نگهدارنده کابین است . کاراسلینگ های صنعتی از پیش آماده، در ابعاد استاندارد دهانه ریل ۶۰، ۷۰ ، ۸۰، ۹۰ و ۱۱۰، و در مدل های یک طرفه، دوطرفه و پیتلس(PITLESS)، موجود می باشند. این کاراسلینگ ها مجموعه ی کامل  پاراشوت، ستون زیرجک، رولر، کفشک و قلاب سربکسل های مخصوص، فلکه هرزگرد، نگهدارنده جک، براکت های اتصال جک، صفحه شابلون و … را در بر دارند.

اجزا آسانسور هیدرولیک 

شرکت فروش آسانسور و پله برقی الماس صنعت آرتا

شرکت فروش آسانسور و پله برقی الماس صنعت آرتا

  • سیستم ایمنی فتوسل:در زمان ورود و خروج مسافران ممکن است وسیله ای جلوی درب آسانسور باشد. فتوسل دستگاهی است که اگر مانعی سر راه درب باشد از بسته و باز شدن آن جلوگیری می نماید .این حساسیت درب ها ایمنی و آسایش مسافران را فراهم می آورد.
  • شیر ایمنی رابچر:حساس ترین و مهم ترین بخش یک جک می باشد که روی سیلندر جک نصب شده و رابط بین شیلنگ هیدرولیک و جک می باشد. روغن از طریق شیر ایمنی جک وارد یا خارج می گردد. لازم به ذکر است که  شیر ایمنی بر اساس قرارگیری جک نصب می شود. شیر ایمنی حجم روغن عبوری را کنترل می کند و در صورتی که شیلنگ پاره و یا کابین سرعت بیش از حد داشته باشد ،باعث قطع خروج روغن و توقف کابین می گردد.
  • درب ها:در هر کابین آسانسور حداقل یک درب و در طبقات نیز یک درب طبقه وجود دارد.

آسانسور هیدرولیک چیست

آسانسور هیدرولیک چیست

انواع درب آسانسور :

درب ها به دو دسته لولایی و اتوماتیک تقسیم می گردند. در درب های اتوماتیک باز و بسته کردن درب بسیار نرم و روان صورت می پذیرد. هنگامی که کابین به نزدیکی تراز کف طبقه موردنظر می رسد یک وسیله مکانیکی باعث درگیری درب کابین با درب طبقه شده و ضمن باز شدن درب کابین ،درب طبقه نیز همزمان به همراه آن باز می شود. در هنگام حرکت کابین نیز به صورت عکس عمل نموده و درب های طبقات و کابین بسته می شوندو درب طبقه در جای خود محکم می شود.

  • فلکه هرزگرد: در آسانسورهای هیدرولیک غیرمستقیم ،فلکه هرزگرد روی جک نصب شده و محل قرارگیری سیم بکسل ها و ارتباط آنها با کاراسلینگ می باشد و حرکت جک به واسطه فلکه هرزگرد به سیم بکسل و کاراسلینگ منتقل می گردد.
  • جک:

انواع جک در آسانسور هیدرولیکی :

  1. جک یک مرحله ای( Single stage) :جک های یک مرحله ای عمدتاً بدلیل هزینه کم، بیشترین کاربرد را دارند.

جک چند مرحله ای( Telescopic) : در مواردی که در خصوص حفر چاه برای نصب جک محدودیت وجود داشته و یا طول تراول زیاد باشد از جک چند مرحله ای استفاده می گردد. عموماً هزینه تأمین جک چند مرحله ای بسیار زیاد می باشد. معمولاً جک های تلسکوپی در دو نوع دو مرحله ای و سه مرحله ای تولید می گردند. در برخی پروژه ها که طول مسیر حرکتی طولانی است به علت محدودیت های ناشی از حمل و نقل و جایگذاری جک در چاهک آسانسور، جک های یک مرحله ای به صورت دو تکه تولید و در محل پروژه بهم متصل می گردند.

اجزا آسانسور هیدرولیک

قیمت آسانسور

اجزای اصلی جک هیدرولیک عبارتند از :
  1. پیستون:استوانه ای است که داخل سیلندر قرار گرفته و انتهای آن به کابین متصل می گردد. بر اثر فشار روغن جا به جا شده این امر سبب حرکت کابین می شود.
  2. سیلندر:سیلندر از لوله فولادی ساخته می شود و سطح داخلی آن بسیار صیقلی و صاف است. سیلندرها باید در برابر فشارهای وارده و خوردگی ناشی از رطوبت بسیار مقاوم باشند.
  3. صفحات نگهدارنده plate:به صفحات ضخیم و مقاوم که بسته به نوع جک در زیر یا بالای جک قرار گرفته و وظیفه انتقال فشارهای وارده از بارهای استاتیکی و دینامیکی به سازه ساختمان را دارد صفحات نگهدارنده گویند.
  • ضربه گیر: برای نرم کردن نیروی سقوط در هنگام موارد ضروری عمل می کند.
  • شستی ها:کلیدهای احضار داخل کابین و طبقات هستند.
  • سوییچ: در سیستم پاوریونیت جهت جلوگیری از احتمال افزایش فشار روغن، سوییچ های تابع فشار شامل سوییچ فشار بالا، سوئیچ اورلود و سوییچ فول لود هستند .
  • ریل های هدایت کننده: حرکت کابین به سمت بالا و پایین بدون هماهنگی کامل  ریل غیرممکن می باشد. ریل ها میله هایی هستند که وظیفه آن ها هدایت حرکت عمودی آسانسور می باشد. ریل ها در آسانسور نقش هدایت کننده را دارند. آسانسورها در اثر جا به جایی مسافر و یا بار ناهمگون ممکن است پیچش یا حرکت پاندولی داشته باشند که ریل مانع آن می شود و از خطرات احتمالی جلوگیری می نماید. هم چنین در صورت عملکرد سیستم ایمنی یا پاراشوت ،روی سطح ریل ها درگیر شده و کابین متوقف می گردد. ریل ها در میان صدها قطعاتی که یک آسانسور را تشکیل می دهند قسمت ثابت بوده و نقش بسیار مهمی در عملکرد کلیه تجهیزات آسانسور برعهده دارند. سطح مقطع ریل ها باید به شکلTباشد. ریل ها نباید هیچگونه خمیدگی،شیار،تاب خوردگی و … داشته باشند.
اجزا آسانسور هیدرولیک

آسانسور ارزان

اجزا آسانسور هیدرولیک
نحوه نصب ریل ها :

نصب ریل از کف چاه شروع شده و اجرای آن بسیار مهم می باشد. ریل ها باید عمود و بدون ناشاقولی و خمیدگی به صورت موازی نصب شوند. کوچکترین عدم جفت شدگی در بهره وری و کیفیت حرکت اسانسور تاثیر بسزایی دارد و باعث تکان خوردن کابین و ارتعاشات افقی می گردد و ریل آسیب می بیند.

اجزا آسانسور هیدرولیک

اجزا آسانسور هیدرولیک

  • پاوریونیت( محفظه هیدرولیک):وظیفه اصلی آن ذخیره مقدار روغن لازم برای عملکرد تجهیزات است. علاوه بر این، پاوریونیت از موتوری تشکیل شده است که مستقیما به پمپ متصل است . این عناصر با هم بر عملکرد آسانسور تاثیر می گذارند.

پاور پک های آسانسورهای هیدرولیک معمولا از شیرهای برقی  بلین آلمان ارائه می شود. قابلیت منحصر به فرد شیرهای بلین،ایجاد حرکت بسیار نرم و بدون شوک در حرکت کابین می باشد . پاورهای دو سرعته بیشتر در بیمارستان ها – آسانسور خودرو بر – آسانسور هیدرولیک – آسانسور خانگی (Home Lift) استفاده می گردد.

  • لوله های انتقال قابل انعطاف (flexible hoses):از لوله های انتقال قابل انعطاف (اصطلاحا شیلنگ) فشار قوی برای اتصال وسایل و تجهیزات متحرک هیدرولیک بخصوص در مکان هایی که فضای کافی برای لوله کشی دائمی وجود ندارد استفاده می گردد. شیلنگ ها در جلوگیری از انتقال نویز و ارتعاشات کاربرد دارند. شلنگ ها دارای خصوصیت مقاومت در مقابل مواد شیمیایی، دما، ضربات و شوک های مکانیکی هستند.
اجزا آسانسور هیدرولیک

اجزا آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک چیست
عوامل موثر در انتخاب مونور،پمپ و پاوریونیت ?
  1. ظرفیت آسانسور
  2. تراول آسانسور
  3. سرعت مورد نظر
  4. تعداد و قطر سیلندر هیدرولیک
  5. سیستم تعلیق و اتصال جک به آسانسور

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان لطفا با شرکت الماس صنعت آرتا تماس بگیرید.

2 پاسخ
    • مدیر سایت
      مدیر سایت می گوید:

      سلام و عرض ادب. بله تمامی قطعات آسانسور خدمت مشتریان و کارفرمایان محترم ارسال میشه . برای اطلاعات بیشتر لطفا با شماره های داخل سایت شرکت الماس صنعت آرتا تماس بگیرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *